Erasmus+
Erasmus+ pályázatok a Telekiben
Job shadowing
IES Francisco Tomás y Valiente High VET School, Madrid – 2024 április
A madridi IES Francisco Tomás y Valiente High VET Shool egy hetet töltöttek iskolánkban. A tanórák látogatásán túl sokat beszélgettek tanulóinkkal, akik meséltek mindennapjaikról, tanulmányaikról, Telekis hagyományokról.
Vendégeink áttekintették a magyar iskolarendszer sajátosságait, összehasonlították a két iskola képzési profilját. Bepillantást nyerhettek oktatói munkánk módszertanába, továbbá megosztottuk Erasmus tapasztalatainkat. Egyeztettük, milyen módon tudna a két iskola a jövőben Erasmus területen együttműködni szakmai gyakorlat, közös projekttanulás területén.
Örömmel készülünk a közös munkára!
Andalúz szakképző intézmények oktatóinak job shadowing látogatása – 2024 május
Tavasszal 6 andalúz szakképző iskola oktatóját fogadtuk iskolánkban Erasmus+ job shadowing keretében. A küldő fél az INCOMA, amely EU-s nemzetközi oktatási, képzési és kutatási projektek koordinációjával foglalkozik. A vendégek elégedetten távoztak, a találkozások és szakmai program során sok ismeretséget kötöttek oktatóinkkal és tanulóinkkal.
Bízunk benne, hogy a jövőben Erasmus+ projektben együttműködhetünk majd.
Erasmus+ 2020-23
Discover – Understand – Enjoy – Share
A „Discover – Understand – Enjoy – Share” Erasmus projekt a BGSZC Teleki Blanka Közgazdasági Technikum és a tallinni MTÜ Kool 21. sajandil iskola www.hve.edu.ee/z/?page_id=1361 együttműködésére épül. Az észt partner privát gimnázium, kb. 130 , 6-19 év közötti tanulót képez. Az iskola nagy hangsúlyt fektet a művészeti, zenei képzésre, a kreativitás és logikus gondolkodás fejlesztésére, továbbá többéves tapasztalattal rendelkezik Erasmus projektek megvalósításában.
Jelen projekt környezetünk, kultúránk, városaink szépségeinek felfedezését célozza meg. 2 mobilitást tervezünk, 2022 tavaszán Budapestre érkezik 14 tallinni diák és 2 tanáruk, majd 2022 szeptemberében 14 telekis és 2 tanár utazik Tallinnba. A műhelymunkán túl városi sétákat, látogatásokat szervezünk, törekszünk arra, hogy minél több szálon foglalkozzunk építészettel, festészettel, zenével, országaink kulturális jellemzőinek egybevetésével.
Reméljük, hogy a megértés, a tudás megbecsülést eredményez, olyan értékek felismerését, amelyekre tanulóink büszkék lesznek. A projektmunka eredményeképpen készen állnak majd arra, hogy az elsajátított tudást megosszák további tanulókkal, barátokkal, családdal, vendégekkel, a projekt során, és azt követően bármikor a jövőben.
Diákjaink pozitív tapasztalatai más diákokat is ösztönözhetnek arra, hogy részt vegyenek jövőbeni nemzetközi együttműködésekben, amely összességében az iskolai oktatás minőségét is erősíti.
Az első találkozás
December 16-án, egy videókonferencia keretében, végre találkoztunk az észt partneriskola diákjaival. Röviden bemutatkoztunk, majd a projekttel kapcsolatos céljainkat gyűjtöttük össze. Végül két rövid, a két ország karácsonyi szokásairól készített Kahoot-kvízt tölthettünk ki.
Újabb online találkozásunkat izgatottan vártuk, a feladat iskolánk bemutatása volt. Sokat dolgoztunk azon, hogy olyan digitális ismertetőt állítsunk össze, amely alapján az észt és a magyar diákok lehetőség szerint teljes képet kapnak arról, mit tanulunk, és hogyan töltjük napjainkat az iskolában. Büszkék vagyunk, egy igazán sikeres találkozón vehettünk részt.
A közös projektünk következő feladatát is megkaptuk, tennivaló van bőven! Izgatottan várjuk a személyes találkozást is, számos izgalmas program vár ránk.
Második virtuális találkozónk
Discover – Understand – Enjoy – Share projektnap a Telekiben
A projektben résztvevő tanulók sok mindent megtanultak a mobilitási workshopok és a projektfeladatok során hazánk kultúrájáról, tudatosodott bennük, milyen szép városban élnek, egészen más szemmel járnak-kelnek, hiszen értenek szimbólumokat, össze tudják kötni az egyes részeket művészekkel, városi legendákkal, történelmi eseményekkel. Hosszú hónapok munkájával összeállt egy terv, és számos anyag, miként oszthatják meg ezt a tudást társaikkal.
Az Erasmus projekt tanulói egy napra idegenvezetőkké váltak és a Budai Vár különböző állomásain a diákönkormányzat segítségével egy játékos napot szerveztek. A Teleki osztályai és tanárai érdeklődéssel hallgatták az idegenvezetőket és élvezettel dolgoztak az egyes állomásokhoz kapcsolódó feladatokon. Az első három helyezett osztály jutalmat kapott, de az iskolai összértékelés megerősítette, amelynek tanúi lehettünk: a tanulóink élvezték a sétákat, az interaktív, játékos tanulási formát és szívesen ismernének meg ilyen módon más helyszíneket is. Az idegenvezetőink is levetették izgalmukat az első csoportok vezetése után, elmondásuk szerint élvezték a feladatukat, és annyira belejöttek, hogy a családjukat is elhozzák, hogy elkalauzolják őket a sok érdekes és szép helyszínen a Várban.
Teleki jövőre újra „turista” lesz egy napra?!
Erasmus disszeminációs nap
A Vártúra kellemes emlékeit követően az Erasmus lehetőségeket tettük fókuszba és bemutattuk az osztályoknak, hogyan jutottak el a projekt résztvevői oda, hogy idegenvezetőkként kalauzolták az osztályokat a Várban. Az összeállított prezentációk és fotók segítségével minden osztályt és osztályfőnököt bevontunk egy beszélgetésbe, bemutattuk az Erasmus pályázatok lehetőségét, beszéltünk az élményekről, a tapasztalatokról, hogy mi mindent tanultak a résztvevők magukról és milyen területen fejlődhettek. Lelkesedésüket alátámasztotta az az eredmény is, hogy a Vártúra programot a telekis diákság az ötös skálán 4,4- re értékelte (legjobb értéke 5). Jutalmaztuk a nyertes osztályokat, majd megnyitottuk a tallinni élményekből táplálkozó fotók kiállítását az aulánkban.
Fotó kiállítás és verseny
Iskolánk közössége szavazatokkal döntött arról, mely képek fogták meg a szemlélőket a legjobban. A nagy képek igazán „beszédesek” voltak, még jobban kihangsúlyozták, milyen szép helyeken jártak diákjaink és milyen jó dolog Erasmus tapasztalatokat szerezni. A tallinni Fotografiska Múzeumban tett látogatás élménye segíthette a tanulókat abban, hogy figyelmesen, a megszokottól eltérő módon, vagy olyan dolgokat is megragadva készítsenek képeket, amelyek talán eddig egyáltalán nem, vagy nem ilyen módon kerültek volna megörökítésre. A fotók olyan pillanatokat ragadtak meg, amelyek idővel feledésbe merülnek, megjelennek rajtuk érzelmek, rácsodálkozások a szépségre, a különlegességre. Talán a képek is hozzájárultak ahhoz, hogy több tanuló és szülő érdeklődött újabb Erasmus lehetőségek iránt.
Gratulálunk a fotóverseny helyezettjeinek, köszönjük iskolánk tagjainak a sok-sok szavazatot.
Projekt során készített módszertani anyagok
A rengeteg élmény és tapasztalat megosztásán túl a projekt során elkészült módszertani anyagok bemutatása és megosztása is a projekt része. Tanári workshopot szerveztünk, melynek keretében a kollégákkal áttekintettük, milyen alkalmazásokat találtunk hasznosnak a projekt tanulási tevékenységeinek előkészítésében, megvalósításában. A Covid időszak óta számos lehetőség átalakult, fejlődött, ezeket áttekintettük. ill. megnéztük az eTwinning, a School Education Gateway felületeket, ahol kiváló ötleteket és módszereket lehet találni iskolai, nemzetközi projektek tervezéséhez. A digitális jó gyakorlatok, vagy az interkulturális tanulást tartalmazó projektekben használható anyagok gyűjteménye, az angol nyelvű országismereti anyagok gyűjteménye hatékonyan adaptálható későbbi tanulási alkalmak során is.
Iskolánkba látogatott egy bolgár és egy görög tanári csoport is. Ezek a kibővített nemzetközi tanári találkozók további megerősítést adtak, hogy az Erasmus olyan lehetőségeket kínál, amelyekben minden oktatási szereplő fejlődhet.
Mobilitás Budapest
Április 4., hétfő
„Itt vannak! Itt vannak!”
Több hónapja vártuk már, hogy személyesen is üdvözölhessük észt partneriskolánk küldöttségét. Miután hallottuk, hogy vendégeink landoltak Budapesten, és elindultak az iskolához, mindenki, még a projektben nem érintett diákok is izgatottan várták, hogy megpillanthassák a vendégeket. Az iskola bejáratánál üdvözlő plakátok lógtak, az iskola kertjében pedig egy szív alakú virágágyás várta a tallinni diákokat és tanárokat, az észt és a magyar nemzeti zászló színeiben pompázó virágokkal. Az iskola legnagyobb terme készen állt a fogadásra: volt két hosszú, terített asztal a résztvevőknek, a terem végében pedig egy harmadik, megrakva a diákok által hozott süteményekkel, süteményekkel, gyümölcsökkel. A terem sarkában egy csokiszökőkút duruzsolt.
A délutáni üdvözlőbuli előtt iskolánk Igazgatója köszöntötte a résztvevőket, majd a vendégeknek, a projekt során először, alkalmuk nyílt megismerkedni Budapest szépségeivel: diákjaink idegenvezetése mellett egy séta várt rájuk a Gellért-hegyre, majd a Szabadság-hídon át a Váci utcáig és a Vásárcsarnokig. Az iskolába visszatérve aztán kezdetét vette a buli.
Az iskola legnagyobb terme készen állt a fogadásra: volt két hosszú, terített asztal a résztvevőknek, a terem végében pedig egy harmadik, megrakva a diákok által hozott süteményekkel és gyümölcsökkel. A terem sarkában egy csokiszökőkút duruzsolt, a háttérben halk zene szólt.
Az észt és a magyar diákok egymás mellé ültek, és elkezdődhetett az ismerkedés, egyrészt egymással, másrészt a magyar konyhával: mindenki kapott egy-egy fokhagymás-tejfölös lángost. Fokozatosan oldódott a hangulat, a diákok kezdték megszokni az angol nyelvű kommunikációt, és már egy-két barátság is alakult. A buli végén a két csoport közös képeket készített az észt-magyar virágágyásnál, végül a vendégek átadták az ajándékba hozott, Észtország szépségeit bemutató könyveket, megköszönték a kedves fogadtatást, és elindultak a szállodájukba.
Április 5., kedd
Délelőtt a tervek bemutatásával és a tanulócsoportok kialakításával elindítottuk a projektmunkát. E csoportok mindegyike észt és magyar diákokból állt, és a feladatuk az volt, hogy előadást készítsenek a két ország közötti hasonlóságokról és különbségekről, beleértve a kulturális hagyományokat, a művészeteket, a nemzeti ételeket, az iskolai életet és a szabadidős tevékenységeket, valamint bemutassák, mit fedeztek fel és mit tanultak Budapesten a hét során.
Egy újonnan kifejlesztett, izgalmas szabadulós játék segített körbevezetni vendégeinket az iskola épületében, beszélgetéseket kezdeményezni, összehasonlítani az iskolai életet a két országban és meglátni a hasonlóságokat és különbségeket.
Ezután vendégeink angol, német és matek órákra látogattak el, ami nagyon érdekesnek bizonyult mindenki számára. Egyrészt, az észt diákok és tanárok betekintést nyerhettek az iskolánkban folyó munkába, másrészt sok telekis diáknak nyílt lehetősége kommunikálni és az órai munkában együttműködni a külföldi diákokkal.
Délután előbb a Duna budai, majd a pesti partján sétáltunk, átmentünk a Margit hídon és megnéztük a Kossuth tér környékének műemlékeit. Ezúttal is a magyar diákok voltak az idegenvezetők, akik sok történetet, érdekességet meséltek el a látványosságokkal kapcsolatban. A Parlament meglátogatását a hét egyik fénypontjaként értékelték a diákok.
A nap záróprogramja egyben a legmozgalmasabb is volt – hagyományos, moldvai néptáncokat tanulhattunk Frecot Barna, a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatója segítségével.
Április 6., szerda
A szerda volt a mobilitás leghosszabb és az egyik leglátványosabb napja. Délelőtt siklóval mentünk fel a budai várba, ahol a diákjaink bemutatták a Várnegyed főbb nevezetességeit: a Mátyás-templomot, a Sándor-palotát, a Karmelita kolostort, megtekintettük a csodálatos kilátást a Halászbástyáról és a Bécsi kapun át az Európa parkba is elmentünk. Ezután magába a Budavári Palotába indultunk, ahol egy interaktív kiállítás segítségével megismerkedhettünk Szent István életművével, majd megnézhettük a róla elnevezett, nemrég felújított termet, melyben minden szobrot, festményt, berendezési tárgyat nagynevű mesterek készítettek.
Szerdára már barátságok szövődtek, és a helyi diákok elvitték új barátaikat egy jó étterembe. Ebéd után a csoportok visszatértek az iskolába, és csapatokban elkezdték elkészíteni a prezentációikat.
Az este is látványos programot tartogatott. Ismét a táncművészetre koncentráltunk, de most nem a hagyományos, hanem a kortárs önkifejezési módokra. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megtekintettük a Recirquel társulat cirque danse előadását a Művészetek Palotájában. „A cirque danse a modern tánc szellemiségében születik: a cirkusz kifejezési világának felszabadulása a tánc által. A cirque a szabadságot, a danse pedig egy újabb formanyelvi erőt talál”, olvashatjuk a társulat honlapján. Csodálatos élmény volt!
Április 7., csütörtök
Délelőtt a csapatok újra összeültek, hogy a projektmunkán dolgozzanak, délután pedig a Városligetbe mentünk. A Milleniumi Földalattin utaztunk, amely a londoni metró után a második legrégebbi metró a világon. A Hősök terén megtekintettük a legnagyobb magyar királyok, fejedelmek és kormányzók szobrait, majd a Vajdahunyad várához mentünk, melynek különböző építészeti stílusokban épült részei történelmileg jelentős magyarországi épületek másolatai.
A nap fénypontja a Magyar Zene Házában tett látogatás volt. Az idén átadott épületet a híres japán építész, Sou Fujimoto tervezte. Egy rendkívül szórakoztató, interaktív program során különböző hangszereket ismerhettünk meg és sok érdekességet hallhattunk a zene történetéről, hangsúlyt fektetve a magyar zene történetére. A Hangdómban a legmodernebb technológiák segítségével megtapasztalhattuk a különböző hangokat és harmóniákat, kísérletezhettünk és át is élhettük a zenét.
Április 8., péntek
Pénteken diáknapot tartottunk az iskolában. Diákjaink vicces programokat szerveztek iskolatársaiknak, ezeken a magyar és észt diákok közös csapatban vettek részt, ami lehetőséget adott újabb területeken is gyakorolni az együttműködést. Míg a diákok szórakoztak, a projektben részt vevő észt és magyar tanárok egy bolgár tanárcsoporttal találkoztak, akik egy másik Erasmus projekt keretében jöttek Budapestre. Ez egy jó lehetőség volt arra, hogy egy igazán multinacionális oktatói csoport megvitassa a három ország iskolarendszerének hasonlóságait és különbségeit, megossza jó Erasmus-tapasztalatait, és lehetséges jövőbeli együttműködésekről egyeztessen.
Ebéd után a diákok befejezték és előadták a projektmunkájukat, majd lehetőségünk volt sétálni egyet a belvárosi Váci utcán.
Értékeltük a projekt budapesti mobilitási részét, és örömmel tapasztaltuk, hogy, a visszajelzések alapján a projekt segítette a résztvevőket idegennyelv-tudásuk fejlesztésében, hozzájárult a prezentációs- és csapatmunka készségeik fejlesztéséhez, közös európai kultúránk különböző aspektusainak megismeréséhez, és lehetőséget kínált az idegen környezetben és idegen nyelven történő kommunikáció kihívásainak leküzdésére.
A fejlesztendő területekre reflektálva, a tanulók úgy érzik, tanulniuk kell az időgazdálkodást, türelmesebbnek kell lenniük, és a szocializációs képességeiket is fejleszteniük kell.
„Rájöttem, hogy egyrészt félénkebb és szorongósabb vagyok, mint gondoltam, másrészt viszont fejlődtem a csoportmunkában”, értékelt az egyik diák.
Este búcsúbulit tartottunk az iskolában, ami előtt mindenki kapott egy kis ajándékot, egy kis emléket a budapesti napokról. A buli sok csevegéssel, nevetéssel és zenével, meg persze jóízű vacsorázással telt. Új barátságok szövődtek a hét folyamán, így volt egy kis szomorúság is, mert a kaland a végéhez közeledett…
Szombat, április 9.
Ez a délelőtt ismét a művészet jegyében telt, ugyanis ellátogattunk a budapesti Szépművészeti Múzeumba, ahol tárlatvezetésen vettek részt, amit a diákok nagyon izgalmasnak és tanulságosnak találtak. Nagy szerencsénk volt, mert a múzeum állandó kiállításai mellett megtekinthettük a Hieronymus Bosch időszaki kiállítást is, amely éppen aznap nyílt meg, és az egyik legátfogóbb Bosch-kiállításnak számít.
Szombat délután a diákok több program közül választhattak, és ez alkalmat kínált arra, hogy az új barátaikkal közösen még jobban felfedezzék a várost.
Vasárnap, április 10.
Egy kihívásokkal és izgalmas programokkal teli hét után észt vendégeink számára elérkezett a hazautazás pillanata. A búcsú azonban magában hordozta a viszontlátás ígéretét is… Találkozunk Tallinnban, szeptemberben!
Ezt vitték magukkal észt vendégeink…
Mobilitás Tallinn
Szeptember 7., szerda
Tizenheten, tizenöt diák és két oktató, gyűltünk össze a Liszt Ferenc repülőtéren reggel tízkor, hogy elinduljunk a nagy útra, a Baltikum egyik legszebb városába, a gazdag történelmű Tallinnba. Több, mint három óra repülőzés várt ránk, és már ez a tény is mindenkit izgalommal töltött el, mivel a csapatból többeknek ez volt az első (két) repülős élménye (Helsinkiben átszálltunk, hogy aztán megint átrepüljük a Finn-öblöt). A tallinni repülőtéren már vártak minket az észtországi vendéglátóink, Szergej Kornilov igazgató és két diák. Elkezdődött Tallinn felfedezése. A szálláshoz villamosoztunk, elfoglaltuk a szobákat a kissé ódon hangulatú Munkenhof-hostelben, az Óváros közepén, megvacsoráztunk, majd felmentünk Tallinn „várdombjára”, a Toompeára. Miközben a történelmi épületek között sétáltunk, megérkezett a többi észt diák is, és a viszontlátás öröme megalapozta a jó hangulatot.
Szeptember 8., csütörtök
A második nap a tágra nyílt szemek mellett a füleinket célozta meg. Hogy még intenzívebben érezhessük, mennyi szépség ölel bennünket körül, a klasszikus zenére hangoltuk magunkat. Délelőtt meglátogattuk a Tallinntól mintegy negyven kilométerre, egy erdő közepén található Arvo Part-központot, ahol az észt diákokkal közös csoportokban megismerkedhettünk napjaink egyik legnagyobb zeneszerzőjének, Arvo Part-nek a munkásságával, majd kreatív energiáinkat megmozgatva a természet közepén virágcserepeket festettünk zenehallgatás közben. A központhoz egy kilátó is tartozik, és a magasból ismét megpillanthattuk a tengert, amit már a repülőből és a várból is láttunk.
Este ismét egy rendkívüli élményben volt részünk- balettet néztünk a tallinni operában, ami sokak számára valószínűleg az első találkozás volt a balettel, mint művészeti ággal, úgyhogy egy kicsit mi is egy csodaországban érezhettük magunkat, mint Alice, a mű hősnője. Az operából „hazafelé” már ismerősek voltak az utcák, a Viru bevásárlóközpont és az erődített városkapu melletti virágpiac, ami így, esti megvilágításban még szebb volt, mint nappal.
Szeptember 9., péntek
Ezen a napon az iskolai élet állt fókuszban. Délelőtt elmentünk vendéglátóink iskolájába, a Kool 21. sajandilba (neve magyarul „a 21. század iskolája”), ahol nagy szeretettel fogadtak minket. Nagy élmény volt a közös angol óra, és az azt követő testnevelés óra, hol máshol, mint a tengerparton! Az észt testnevelőtanár vezetésével a vegyes, észt-magyar csapatok különböző, vicces csapatépítő feladatokat teljesítettek a Tallinni-öböl partján.
Az iskolába visszatérve észt – magyar csapatokat alkottunk. Minden csapat választhatott egy témát Budapest és Tallinn addig felfedezett és a következő napokban felfedezendő titkairól, az észt és a magyar kultúra hasonlóságairól és különbségeiről, természetes és épített környezetünk védelméről, a digitális világunkról, vagy akár a két város és a víz kapcsolatáról.
Az iskolában ebédeltünk, majd elmentünk a csodálatos és nagyon progresszív Fotografiska-múzeumba, ahol egy vezetett túrán bepillantást nyerhettünk a kortárs fotóművészetbe. Mivel a projektünk része élményeink, tapasztalataink megosztása fotókon, inspirációt meríthettünk, milyen kompozíciók, ötletek, kiemelt részletek ragadhatják meg a nézők képzeletét. Bizonyára tükröződik majd a Fotografiska múzeum hatása a fotókiállításunkra beküldött pályaműveinken.
Este a város egyik legtrendibb negyedében, Telliskiviben vacsoráztunk. A szállásra az óvároson át sétáltunk vissza, és megcsodálhattuk a szűk utcákat, a többszáz éves, jellegzetesen középkori házakat, a hosszú városfalat a bástyákkal, valamint a templomok és a városháza égbeszökő tornyait.
Szeptember 10., szombat
Ezúttal nem az óváros, hanem a Kadriorg-negyed felé indultunk, villamosra szálltunk, majd Tallinn villanegyedén keresztül elsétáltunk a KUMU-ba, azaz a Tallinni Szépművészeti Múzeumba. Maga a félig sziklába vájt épület is nagyon látványos, és az észt festészet történetét bemutató kiállítás is nagyon szép volt. A múzeum kávézójában elköltött ebéd után virágos parkokon keresztül jutottunk el a Kadriorg-palotáig, amelyet Nagy Péter cár építtetett a felesége számára. A kastély mögötti virágoskert és park talán még a múzeum előttinél is szebb volt, egymás után készültek a jobbnál jobb fotók. Nagy örömünkre ismét elsétáltunk a tengerpartra, majd az iskolába buszoztunk, ahol a csapatok folytatták a közös munkát. A nap zárásaként a Solaris Center nevű bevásárló- és kulturális központ Lido éttermében vacsoráztunk, ahol mindenki kedvére válogathatott a svédasztalos finomságok közül.
Szeptember 11., vasárnap
Vasárnap ellátogattunk a Nömme kalandparkba, ahol hat, különböző nehézségű pályán mehettünk végig a fák közé kifeszített akadályokon, úgyhogy mindannyian találtunk olyan pályát, ami kihívást jelentett, és egy kicsit kibillentett a komfortzónánkból. Nagyon nagy kaland volt, még ha fárasztó is! A kalandpark egyben sportpark is, uszodával, sportpályákkal és étteremmel, ez utóbbiban meg is ebédeltünk. Este szabad program volt, mindenki kedvére sétálhatott és fedezhette fel az addigra már egészen ismerős belváros rejtett zugait.
Szeptember 12., hétfő
Hétfőn a jövő kihívásait és lehetőségeit állítottuk középpontba. Meglátogattuk a Solita IT-céget a város legmodernebb kerületében. Itt a cégvezető egy előadással várt minket, és megérthettük, hogy Észtország miért tartozik a világ vezető országai közé digitalizációban és a startupok számában. Nagyon tanulságos, ahogy rátaláltak arra az iparágra, amiben egy viszonylag kis ország is ennyire sikeres lehet. Az előadás végén egy izgalmas kvízen is részt vehettünk az AhaSlides-alkalmazás segítségével.
A projekteredmények véglegesítése után került sor az egész hetes munkánk eredményének megosztására. Büszkék voltunk arra, mennyit tanultunk az eltelt egy hét alatt, és érdekes volt több ország gyakorlatát összevetni a különböző területeken. Az izgalmas pillanatok után vendéglátóink megajándékoztak minket, majd még egyszer sétálhattunk az Unesco világörökség listájára is felkerült óvárosban. Este egy nagyon jó hangulatú búcsúvacsorán vettünk részt az iskolában, helyi specialitásokkal, zenével és késő estébe nyúló beszélgetésekkel.
Szeptember 13., kedd
Eljött mobilitásunk utolsó napja. Visszatekintve a hétre értékeltük a tallinni mobilitást, és talán ekkor tudatosodott mindenkiben, hogy mennyi mindent fedeztünk fel egymás városaiban, hogy megértettük, bár vannak különbségek köztünk mentalitásban és vérmérsékletben, tulajdonképpen nagyon hasonlóak vagyunk, és, mennyire élveztük a közös tanulást, és programokat!
A repülőtéren az észt diákok megígérték, hogy jövő nyáron újra Magyarországra látogatnak, hogy találkozzanak a barátaikkal, majd búcsút vettünk, és felszálltunk a gépre, mely először Helsinkibe, majd onnan Budapestre hozott minket.
>> https://padlet.com/TallinnMobility/walks-in-tallinn-9fluxa5wbqw8h0x2 >>
Projekteredmények
A projekt zárásához közeledve a résztvevőkkel, a tantestület tagjaival, munkaközösségvezetőkkel, iskolavezetéssel mérlegre tettük az eddigi tapasztalatokat, áttekintettük, mit értünk el. Az alábbi sorok röviden összefoglalják a főbb mutatókat.
Résztvevők:
• 19 tanuló és 4 tanár a Telekiből, 14 tanuló és 2 tanár az MTÜ Kool 21. sajandil iskolából
Külön köszönet azoknak, akik támogatták a projekt megvalósítását. Segítségük nélkül több erőfeszítéssel, ám kevésbé gazdag és színes programsorozat jöhetett volna létre.
• 40 DÖK-ös diák, és 10D turizmus ágazat tanulói a Telekiben,
• mindkét iskola iskolavezetése, nyelvtanárok, zene, művészet, humán tárgyakat tanító tanárok, végül, de nem utolsósorban a titkárság dolgozói
• a pompás épületek, múzeumok, helyszínek idegenvezetői
• az inspiráló találkozások, beszélgetések vezetői Tallinnban és Budapesten
• Frecot Barnabás, a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatója
Számos esemény és program résztvevője:
• 547 tanuló és 37 tanár a Telekiben,
• 130 tanuló és 20 tanár az MTÜ Kool 21. sajandil iskolában
• a tanulók családja és barátai
Jó tapasztalatainkat, lelkesedésünket megosztottuk az alábbi csatornákon is:
• Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum 21 tagiskola intézményeinek tanárai
• projekt honlapja https://www.discoverunderstandenjoyshare.com/
• iskolai honlapok https://www.hve.edu.ee/e/en/ és https://telekiblankabp.hu/english/
• Padlets és
https://padlet.com/TallinnMobility/walks-in-tallinn-9fluxa5wbqw8h0x2
• eTwinning és közösségi média (Facebook, Instagram)
• iskolai tájékoztatók, Nyitott kapuk alkalmai, továbbtanulási tájékoztatók
A projekt során elkészített anyagok:
• Iskola bemutatása – (Canva)
• Digitális szabadulószoba a Telekis iskolai hagyományok bemutatására – (Genial.ly)
• Discoveries in Hungary – Hungarian culture (BookCreator)
• Book of Walks in Budapest – (BookCreator)
• Culture of Estonia – (PowerPoint)
• Walks in Tallinn – https://www.hve.edu.ee/e/en/?p=1382 (PDF)
Módszertani anyagok:
• Feladat- és módszertani gyűjtemény interkulturális projektekhez
• Vártúra – „Tanulók idegenvezetnek” – anyagok, játékos feladatok gyűjteménye
• Digitális alkalmazások és módszertanok gyűjteménye – Jó gyakorlatok projektekhez
Mire inspirált bennünket a projekt?
• szeretnénk tovább bővíteni nemzetközi iskolai kapcsolatainkat
• résztvevők létszámának bővítjük a nemzetközi oktatási projektekkel kapcsolatos tanári továbbképzésekben
• szélesebb körben dolgozunk ki iskolai projekteket, továbbfejlesztjük módszertani anyagainkat
• ösztönözzük a tudásmegosztást és a tantárgyközi együttműködéseket intézményünkön belül és azon túl
• erősítjük Erasmus+ pályázati és kooperációs tevékenységünket
További anyagok >> ITT <<
Erasmus+ 2018-19
Sokszínű Európa – kultúrák találkozása
Iskolánk a 2018-2019 tanévben az Európai Unió támogatásával az Erasmus+ program keretében „Sokszínű Európa – kultúrák találkozása” címmel a pforzheimi Ludwig-Erhard-Schule (Németország) intézmény tanáraival és diákjaival nemzetközi projektet valósíthat meg (2018-1-HU01-KA229-047789_1).
A projekt célja a tanáraink és diákjaink interkulturális kompetenciáinak fejlesztése, a társadalmi befogadás erősítése, a közös európai értékeink felfedezése és a közös európai térséghez való tartozás tudatának erősítése. A nemzetközi találkozások során jó gyakorlatokat cserélünk, amelyre építve felkészülünk különböző kulturális és nyelvi hátterű diákok zökkenőmentes integrált oktatására.
A program keretében a két intézmény diákjai és tanárai meglátogatják egymás intézményeit, műhelyfoglalkozások során a német és magyar diákok közös projektmunkákat készítenek, amelyekben feltérképezik és összehasonlítják mindennapjaikat, kultúrájukat, miközben látásmódjuk, angol nyelvtudásuk fejlődik.
A projektben résztvevő tanárok megtapasztalták, hogy a diákok szemléletformálásának legerősebb és leghatékonyabb módja az ilyen közös találkozások formájában valósítható meg. A projekt eredmények megosztását számos formában tervezzük.
Az egyre színesebb, sok nemzetiséget felölelő Európában alapvető a nyitottság egymás életének, kulturális értékeinek megismerésére. A sokféle nemzetet képviselő diákcsoportok közös munkája, közös élményei, egymás kultúrája egy-egy szeletének bemutatása, egymás életének megismerése formálja a résztvevők szemléletét. A sok közös és eltérő vonás összevetésével a diákokban tudatosodik a saját nemzeti kulturális örökségük értéke is, így hosszútávon megalapozható, hogy tudatosan ápolják hagyományaikat, nyelvüket, kultúrájukat. Globális világunkban fontos tudatosítanunk diákjainkban a helyi értékeket, hogy arra büszkék lehessenek, és megőrzését fontosnak tartsák.
A találkozók, a közös munka során a diákok lehetőséget kapnak a közös tanuláson túl nemzetközi baráti kapcsolatok kiépítésére is, amely sokszínű világunkban hosszú távon segítheti a fiatalokat.
Teleki – Pforzheim mobilitás
2018. szeptember 24.
A Teleki 22 diákja és 2 tanára vonattal utazott Németországba, hogy részt vegyen a „Sokszínű Európa – kulturális találkozások” című projekt első nemzetközi találkozóján. A célállomás Baden-Württemberg tartomány Pforzheim városa, ahol iskolánk partnerintézményének, a Ludwig-Erhard-Schule-nak tanárai és diákjai vártak bennünket.
2018. szeptember 25.
A projektmunkák előkészítésére partnerünk, a Ludwig-Erhard-Schule lehetőséget biztosított arra, hogy a régióra jellemző, nagy múltú autógyártás egyik fellegvárát meglátogathassuk. A Daimler AG elődje 1915-ben Sindelfingenben kezdte meg autók gyártását.
2018. szeptember 26.
Szerda délelőtt ellátogattunk a Ludwig-Erhard-Schule-ba, ahol körbejártuk a majd campus méretű iskolát, találkoztunk számos diákkal és tanárral. Mindenhol mosolygó arcok, és vendégszerető fogadásban volt részünk.
2018. szeptember 27.
Csütörtök délelőtt diákjaink csoportokban tovább dolgoztak projektmunkáikon. A projektben résztvevő tanárok támogatása mellett az előkészített angol nyelvi segédletek és prezentációs módszertani útmutató segítségével tartalmas előadásokat készítettek.
Budapest mobilitás
2019. március 25. hétfő
Hétfőn, miközben izgatottan vártuk a német diákok érkezését, azt találgattuk, hogy barátságosak, viccesek lesznek-e és örülnek-e majd, hogy itt lehetnek. Majd kiderül, nyugtattuk magunkat. Miután a vonat, némi késéssel, megérkezett, megláttuk őket: fáradtnak, ugyanakkor izgatottnak tűntek. Elvittük őket a szállodájukba, majd vacsorázni indultunk az étterembe. Az asztaloknál együtt ültek németek és magyarok, és mindenki, több-kevesebb sikerrel, beszélgetni próbált a körülötte ülőkkel. Az én asztalomnál ülő németek jó fejek voltak, és ez hamar megtörte a jeget.
2019. március 26. kedd
Kedden megmutattuk a csodálatos iskolánkat a német diákoknak. Körbevezettük őket az osztálytermeken és a kedvenc, illetve nem annyira kedvelt tantárgyainkról beszélgettünk. A vendégeink egy nyelvórára is beülhettek, és megnézhették, hogyan tanulunk mi nyelveket. Ezután elkezdtünk a közös prezentációnkon gondolkodni, néhány kérdés segítségével. Délután a siklóval felmentünk a budai várba, és közben a lenyűgöző kilátásban gyönyörködtünk. Sok-sok csoportképpel és szelfivel később a Parlamenthez mentünk, ahol egy idegenvezető várt minket, és megnéztük nemzeti jelképeinket és ikonikus történelmi emlékeinket. Az Oktogon Bisztróban, egy all-you-can-eat étteremben elfogyasztott vacsora után a Jászai Mari tértől a Boráros térig hajóztunk, és az esti Budapest látványában gyönyörködtünk.
2019. március 27. szerda
Ezen a napon kezdtük el a prezentációink elkészítését- minden csapat más-más témát kapott, minden diáknak jutott tennivaló. Két órán keresztül igazán mély és érdekes beszélgetéseket folytattunk a témánkról, és felkészültünk a bemutatására. A közös munka még jobban összekovácsolta a csapatokat, egyre inkább megismertük egymást. Ezután elmentünk a Blaha Lujza térre, ahol egy kedves nő vezetésével multikulturális túrán vettünk részt. Ettünk szerencsesütit, zöldséges pakorát, ami egy pakisztáni étel, és mango lassit is ittunk, yoghurtból és mangóból. A túra végeztével elmentünk a Hősök terére és a Városligetben eltölthettünk némi szabadidőt, majd részt vettünk egy UrbanGo-játékban, ami egy városnézéssel egybekötött csapatépítő játék. Nagyon jó játék volt, és nem csak azért, mert a győztes csapatban voltam, hanem azért is, mert még jobban megismertem a csapattársaimat.
2019. március 28. csütörtök
Reggel egy kis időt kaptunk a prezentációink véglegesítésére, majd sorban bemutattuk őket, ami egyszerre volt stresszes és vicces. Mindenki nagyszerű munkát végzett, minden prezentáció szórakoztató volt és mindegyikből tanultam valamit a német kultúráról. Ezután ebéd és szabadidő következett. Nagyon jól éreztük magunkat a német diákokkal, jó barátságok születtek. Este felmentünk a Gellérthegyre, ahol egy német és egy magyar diák énekelt nekünk. Nagyon bensőséges volt közösen hallgatni, ahogy a hangjuk szállt az esti széllel az esti fényekben pompázó város felett, és egy kis jóleső szomorúság telepedett ránk, Ez volt az utolsó közös este, egy varázslatos élmény, amire mindannyian emlékezni fogunk. Végül lejöttünk a hegyről, és a Mátyás Pincébe mentünk, ahol az ízletes vacsora mellé néptáncbemutató is járt. Nagyszerű befejezése volt ennek a hétnek!
2019. március 29. péntek
A könnyes elválás után búcsút intettünk a német diákoknak. Megfogadtuk, hogy soha nem felejtjük el ezt a nagyszerű élményekkel, mókás pillanatokkal, belső poénokkal és mély beszélgetésekkel teli hetet. Örök barátságok születtek, és remélem, hamarosan újra látom majd újdonsült német barátaimat. A nyelvi különbségeken túllendülve nagyon jól tudtunk együtt dolgozni. Nagyon büszke vagyok, hogy része voltam ennek a projektnek, melynek során, a kezdeti félelmeinket levetve, megismerhettük egymás kulturális értékeit és tartós kapcsolatokat építhettünk.
LES Pforzheim
Kaleidoszkóp
Iskolai projekt nap – fókuszban Európa kultúrái
Április közepén diákjaink élményalapú tanulását szervezte meg intézményünk Idegen nyelvi munkaközössége és a diákönkormányzat. A nap során az osztályok vetélkedő keretében játékos és ügyességi feladatokat, fejtörőket, zenei feladványokat kaptak, továbbá kulturális csemegék, és érdekességek tették próbára a csapattagokat.
Köszönet a vetélkedő lebonyolításában közreműködő diákoknak és tanároknak, és gratulálunk a szorgos és lelkes osztályoknak. A sok izgatott egyeztetés, a feszült pillanatok, az időnyomás ellenére is kiváló megoldásokat tartalmazó feladatlapok, és az elmaradhatatlan vidám, vagy elégedett kacaj azt bizonyítja, érdemes olykor másképp tanulnunk.
A legeredményesebbeknek a 12. évfolyam osztályai bizonyultak. Az első helyezett 12. C osztály nyereménye egy nagy torta volt, amelyet a diákok elégedetten és vidáman fogyasztottak el.
Fotókiállítás: Sokszínű Európa
2018 „Az európai kultúra éve” – hogyan ágyazható ez be egy középiskola mindennapjaiba és tölthető meg élményszerű tanulással? A BGSZC Teleki Blanka Közgazdasági Szakgimnáziuma az idei tanévben számos programot fűzött fel erre a szálra, ennek eredményét tárta a ferencvárosi Mester Galéria és Közösségi Térben a látogatók elé.
Az intézmény diákjai az ERASMUS + pályázati projektben készült képeiket állították ki a ferencvárosi Mester Galériában 2019. május 6-tól egy héten át. A kiállítás megnyitóján a diákok az utazások és a külföldi tanulókkal közösen töltött napok élményeit is megosztották. A projektben résztvevő tanárok az érdeklődő kollégákat tájékoztatták, reméljük, tapasztalataikat és javaslataikat más intézmények is hasznosítani tudják majd munkájuk során.
A kiállítással egybekötött fotóversenyen a legtöbb szavazatot kapó képek készítői Huszár Natália (9a) és Molnár Marcell Olivér (10b) osztályos tanulók. Gratulálunk eredményükhöz, képeiket iskolánk aulájában állítottuk ki.
Fotók
Európa Parlament
Látogatás a strasbourgi Európa Parlamentben
Strasbourg
Pforzheim_Germany
Budapest
Projekteredmények